Fina handdukar i halvlinne med receptet på Piteås nationalrätt och termen ”Paltschwimen” som betyder paltkoma, vilket infinner sig efter man ätit de kolhydratstinna bollarna…
Handdukarna ligger tvåpack för 289 kr i webbshoppen Nordic Design Collective.
Frau Furtenbach – inspireras av saker med historia
Att gå tillbaka till sina rötter och göra design av en dialekt var det som fångade mitt intresse för Frau Furtenbach, eller Karolina som hon egentligen heter. Som pitebo blev jag glad och stolt över de grafiskt snygga verken med ord på just Pitemålet!
Men Karolina Furtenbach har fler strängar på sin lyra, läs mer om månadens designer!
Karolina, berätta lite om dig själv och hur du började med design!
Jag har jobbat som Art Director/Grafisk formgivare på olika reklambyråer under 15 års tid, men startade eget och frilansar inom min yrkesroll sedan snart 4 år tillbaka. Som frilans har jag större frihet att jobba med olika typer av uppdrag, förutom reklam och när jag fick en idé till ett designprojekt beslöt jag mig för att inte låta det stanna på skisstadiet utan valde att satsa på att förverkliga den.
Idén mynnade ut i ”pijtmåle” en kollektion med bruksföremål som hyllar pitemålet – den dialekt jag är uppvuxen med – genom att jag placerat ord och uttryck på allt ifrån disktrasor, kökshanddukar, brickor och silverhalsband som jag säljer i webshop och hos utvalda återförsäljare.
Dialektkonceptet tog jag sedan vidare till stockholmskan och kollektionen ”nållåtta” föddes. En kollektion jag sålt på Designtorget bland annat.
Hur hittar du din inspiration?
Jag tycker det är spännande med berättelser, saker som bär på en historia.
Vissa berättelser bär du inom dig, andra får jag ta del av i intressanta möten med andra människor. Jag inspireras mycket av det som jag möter, hör och ser i min vardag; ett samtal på bussen, ett fint gammalt bokomslag på en loppis, en tygbit hittad i farmors gömmor.
Jag följer många intressanta personer och företag på Instagram och Pinterest som är en stor inspirationskälla till idéer, form och mönster. Jag är nyfiken och vetgirig.
Frågar mycket varför saker hänger ihop på ett visst sätt, eller varför någon känner som de gör. Ur de svaren får jag kanske en berättelse som är ett frö till något. Kanske inte just nu på en gång. Men det lagras i min mentala idébank som kanske kommer till användning lite längre fram, vet vet?
Från pijtmålet till huvudstaden. Här är motivet i serien Nållåtta som visar på kända platser i Stockholm med deras smeknamn.
Var tillverkas dina produkter?
Jag vill ta fram produkter som håller hög kvalitet och vill värna om miljön så mycket det bara går därför produceras mina produkter i Sverige. Mina disktrasor som ingår i mina kollektioner består av naturlig cellulosa och bomullsfiber som gör att den är helt komposterbar och trycks bara med miljövänliga färger! Brickorna är handgjorda och tillverkade av finaste björkfanér från FSC-märkt skog.
Vad har du på gång just nu?
Designmässigt skissar jag på några mönsterförslag till en uppdragsgivare som vill ta fram en egen unik kollektion med bruksföremål för sitt företag. I sådana uppdrag tar jag hänsyn till företagets befintliga identitet och utvecklar det till ett visuellt bildmönster som ska stärka varumärket på ett annorlunda sätt än mer traditionell reklam.
När det gäller mina uppdrag som frilansande Art Director/Grafisk formgivare sitter jag med några säljdrivande reklamkampanjer som ska ut innan sommaren, design av några retail-förpackningar samt bokomslagsdesign till en pocketbok som kommer ut till hösten.
Frau Furtenbach har ingen egen webbshop utan alla hennes produkter säljs via Nordic Design Collective.